Skip to main content

Den 10-11 februari genomförs för första gången The Green Idea, en innovationstävling med fokus på miljömässigt hållbara lösningar inom områdena mat, konsumtion och energi.

The Green Idea är ett s.k. hackathon och pågår intensivt i 24 timmar. Under denna tid ska deltagarna skapa och utveckla affärskoncept som kan bidra till ett mera hållbart samhälle. I slutet av evenemanget får lagen pitcha inför en kvalificerad jury, som utser vinnande affärsidé med handlingsplan. Skaparna av affärsidén erbjuds mentorskap och stöd att förverkliga idén. Målgruppen för eventet är unga entreprenörer, utvecklare, studenter och människor med intresse för entreprenörskap och hållbarhet.

Fredrik HageniusEvenemanget ska fungera som en språngbräda för nya gröna företag och resultera i minst ett bestående företag.

– Lärdomarna från innovationsprocessen kan förhoppningsvis också bidra till att bygga en accelerator för gröna skalbara företag, säger initiativtagaren Fredrik Hagenius, medlem av det kreativa nätverket Wallumni som består av tidigare Anders Wall-stipendiater.

Fredrik Hagenius är medgrundare av Decarbonise AB, som arrangerar evenemanget. Decarbonise AB är ett nystartat företag som stödjer projekt och företag vars verksamhet syftar till att reducera utsläpp av växthusgaser. 

Anders Walls Stiftelse bidrar ekonomiskt till genomförandet av The Green Idea. 

– Vi tycker detta är ett utmärkt initiativ som ligger helt i linje med vårt syfte att främja såväl miljöengagemang som ungt entreprenörskap, säger stiftelsens ordförande Anders Wall. Vi behöver nya kreativa företag inom miljöområdet och det är förstås extra roligt att en av våra tidigare stipendiater står bakom evenemanget.

Tid: 10-11 februari 2018
Plats: Norrskens lokaler i f.d. Spårvagnshallarna, Stockholm

 

05 februari 2018


Kategori


Text

Cari Hildebrand