Skip to main content

Zaza Gagua (f. 1988) från Tbilisi, Georgien har ­tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor. Zaza är bas och studerar andra året på masterprogrammet vid Operahögskolan i Stockholm.

Zazas pappa hade ett stort musikintresse och tog tidigt med sig sonen på operaföreställningar i Tbilisi. Redan förlossningsläkaren hade förutspått en sångkarriär för den nyfödde pojken med de ovanligt starka röstresurserna.
– Sången har alltid varit med mig, berättar Zaza. Körsång är mycket populärt i Georgien och jag sjöng i en gosskör. Problemet var att jag överröstade de andra barnen och blev ständigt tillsagd att sjunga svagare. Det var körledaren, en vän till min mor, som tyckte att jag skulle satsa på en karriär som professionell sångare.

När han kom i målbrottet ändrades framtidsplanerna och Zaza bestämde sig för att studera juridik. Han tog en masterexamen i civilrätt 2010 och fick jobb inom Georgiens största företagsgrupp.
– Men med tryggheten i att ha både en utbildning och arbetslivserfarenhet vågade jag till sist ge mig själv chansen att satsa på sången, säger han.

2015 började Zaza studera vid konservatoriet i Tbilisi och vann samma år Lado Atanelis prestigefulla sångtävling. Han var utbytesstudent ett år på Sibeliusakademien i Helsingfors och fick sedan, tack vare EU:s Erasmus-program och ett stipendium från georgiska staten, möjlighet att studera på Operahögskolan i Stockholm. Han operadebuterade 2018 som Oroveso i Operafabrikens uppsättning av Bellinis Norma med turné i Sverige och Finland och har konsertant gjort roller som Sparafucile i Rigoletto och Colline i La Boheme.

Som sina främsta förebilder nämner Zaza den ryske basen och operalegenden Fjodor Sjaljapin, en stor förnyare av sångtekniken, och Jussi Björling för att han så hängivet gav sitt liv åt operakonsten. Drömroller är Mefistofeles i Gounods opera Faust och Filip i Verdis Don Carlo.
– Men det är fortfarande några år för tidigt, förklarar han. Basröster utvecklas ju senare än de övriga röstfacken.

Zaza älskar Stockholm och Sverige, som han ser som sitt andra hemland, och vill gärna framträda här för att kunna ge något tillbaka för den utbildning han fått. Han börjar också vänja sig vid de kulturella skillnaderna.
– I Georgien älskar vi att umgås med varandra men här håller människor mera distans och därför trodde jag först att folk inte gillade mig, skrattar han. Jag blev också lite förbryllad när jag förstod att svenska kvinnor kan bli förolämpade om man håller upp dörren eller betalar på restaurang, vilket är självklart för en georgier.

Efter masterexamen i vår väntar ett år på Oslo-operans Young Artists-program med roller i uppsättningar av Rigoletto och Carmen.

Årets andra Confidencen-stipendium tilldelas tenoren Theodor Uggla.

23 februari 2019


Kategori


Text

Cari Hildebrand