Stipendium till ädelstensexpert som forskar på supraledare

Orstadius

Johannes Orstadius (f.1992), uppväxt i Strängnäs och nu bosatt i Göteborg, har tilldelats Anders Walls Unga Forskare-stipendium. Stipendiet på 150.000 kronor delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 10 mars.

Johannes studerar till civilingenjör och forskar inom området supraledare på Chalmers i Göteborg. Intresset för forskning och naturvetenskap väcktes när han som sexåring fick en ask med bergskristaller i julklapp. Senare lärde han sig allt om ädelstenar och började även handla med dem. Redan som 16-åring medverkade han som ädelstensexpert i guldsmedsbranschens facktidning och idag är hans företag leverantör av ädelstenar till en stor del av landets guldsmeder. 

Men Johannes ville gräva ännu djupare i kristallernas gåta, ända ned till atomerna. Under sista gymnasieåret på Europaskolan i Strängnäs gjorde han ett projektarbete som handlade om kontinenternas förflyttningar. 

– Vanligtvis innefattar det geologiska studier av bergarter men jag ville studera dem genom att analysera atomstora föroreningar inuti ädelstenar, berättar han. 

Hans projekt vann första pris i utställningen Unga Forskare vilket innebar en resa till MIT i Boston, där han fortsatte att studera atomer i kristaller. Åter i Sverige fann Johannes slutligen sin egen forskargåta, nämligen supraledare. Det är material som leder ström helt utan resistens, något som öppnar fantastiska möjligheter för exempelvis våra elnät. Nackdelen är att det bästa materialet, en svart kristall inte helt olik en ädelsten, måste kylas ned till minus 150 grader för att få supraledande egenskaper. 

– Den stora gåtan som forskarsamhället grunnat på i nära trettio år är att förstå hur supraledningen uppkommer, så att vi en dag kan syntetisera ett material som är supraledande vid rumstemperatur, förklarar Johannes. 

Idag ingår han i en forskargrupp på Chalmers hos professor Itai Panas, en genombrottsforskare inom området supraledare. Johannes har även engagerat sig i Förbundet Unga Forskare och forskarskolan Rays för att uppmuntra fler ungdomar att ägna sig åt forskning.


Text: Cari Hildebrand Bild: Philip Frick