Skip to main content

Filip Draglund (f. 1987) från Stockholm har ­tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor.

Det var en ren slump att trumpeten blev Filip Draglunds instrument. Kön för att få spela piano på Kulturskolan i Solna var för lång och då återstod bara flöjt, saxofon eller trumpet. I femte klass började han på Lilla Akademien, en friskola med musikinriktning, och där växte intresset för att ägna sig åt musiken på allvar. Efter gymnasiet valde han att studera på Musikhögskolan i Malmö för Håkan Hardenberger, en av världens främsta trumpetare. Efter kandidatprogram och masterprogram blev det solistdiplomutbildning – i både Malmö och Stockholm.

– På så vis kunde jag få en komplett utbildning med både solist- och orkesterinriktning, förklarar han.

Filip blev i hård konkurrens en av de tre finalisterna i tävlingen New Talent i Bratislava 2013, som sändes live till tre miljoner radiolyssnare. 2014 vann han den viktiga Ljunggrenska tävlingen som förste brassmusiker i tävlingens historia. ”En exceptionell talang som med bländande teknik får sitt instrument att sjunga” tyckte juryn. Han vann även den internationella tävlingen för brassinstrumentalister i Gdansk och kom på andra plats i tävlingen Solistpriset.

– Jag gillar att tävla, berättar Filip. Det är alltid motiverande att ha ett mål med det man gör, vare sig det är en tävling eller en viktig konsert. Det gör att jag presterar bättre. Samtidigt är man sin egen värsta kritiker. Det är först med lite perspektiv man kan tycka att ”det där var ju riktigt bra!”

I april 2015 väntar diplomkonsert med Helsingsborgs symfoniorkester. På programmet står Haydns trumpetkonsert och ett nyskrivet verk han beställt av Benjamin Staern. Stycken för trumpet är inte så rikliga i den klassiska repertoaren.

– Det är viktigt att det skrivs ny musik och Benjamin Staern är en av de intressantaste svenska tonsättarna just nu, säger han.

På frågan om någon musik haft särskild betydelse för honom nämner han orkesterversionen av Mussorgskijs ”Tavlor på en utställning” som gjorde stort intryck på honom som tolvåring. Och Bach, förstås!

– Att vara musiker är ett fantastiskt roligt och omväxlande yrke, anser Filip. Giresta-stipendiet betyder mycket för min utveckling. Nu kan jag fokusera för fullt på mina projekt och öva på de stora konserterna.

 

24 februari 2015


Kategori


Bild

Elias Gammelgård

Text

Cari Hildebrand